מריה מונטסורי
מחלום למציאות
בתאריך ה-31 לחודש אוגוסט, שנת 1870, נולדה מריה מונטסורי לזוג הורים פתוחים ומלאי תשוקה בעיירה קיארוואלה שבאיטליה. מריה מונטסורי גדלה, השכילה, שברה תקרות זכוכית רבות ופיתחה שיטת חינוך ייחודית ופורצת דרך, הידועה עד היום בשמה – שיטת מונטסורי. מי הייתה מריה מונטסורי, וכיצד קורות חייה הוליכו אותה לפיתוח שיטה ייחודית זו?
בתמונה: מריה מונטסורי
ראשית חייה והשכלתה
מריה מונטסורי נולדה אל תוך העולם שאחרי המהפכה התעשייתית באירופה, בשנת 1870, בעיירה קיארוואלה במחוז מארקה האיטלקי. באותם הימים, חרף המהפכה וההתקדמות אל עבר המודרנה, האישה האיטלקית נותרה אישה ביתית, הדואגת לכלכלת משפחתה ומסורה לביתה. לא כזאת הייתה מריה. מריה גדלה בבית עם הורים פמיניסטים ומלאי חזון, אשר דאגו להשכלתה וחינוכה כבר מינקות.
בגיל 13 החלה מריה ללמוד בבית הספר הטכנולוגי המקומי. מריה הייתה חריגה בנוף הבית – ספרי. אמנם היא הייתה נוצרייה, כמו כולם, איטלקייה, כמו כולם וצעירה, כמו כלל התלמידים, אלא שבניגוד לשאר התלמידים בבית הספר, היא הייתה אישה. כמעט יחידה בבית הספר הטכנולוגי בו למדה.
היותה מיעוט נשי בבית הספר לא מנעה ממריה לדרוש ולחקור, להעמיק ולהתפתח ולהגיע להישגים גבוהים במיוחד בבית הספר. מריה מונטסורי הצטיינה במקצועות רבים אך מעל לכל בלטה הצטיינותה של מריה במקצועות המתמטיקה והמדעים.
לאור הצלחתה, צפה לה אביה עתיד מצליח בתור מורה למדעים או מתמטיקה ועודד אותה ללמוד לימודי הוראה. באותם הימים, ממש כמו בימינו אנו, נשים רבות פנו אל מקצועות ההוראה והבחירה הייתה נראית לאביה טבעית למדי.
אולם כפי שיכולתם לנחש, מריה לא הסתפקה בלימודי הוראה אלא צעדה אל עבר תקרת הזכוכית הבאה עבור נשים איטלקיות בשלהי המאה ה-19 ובחרה בלימודי הנדסה. גם אותם סיימה מריה מונטסורי בהצטיינות.
לימודי רפואה
לאחר שהשלימה מריה את לימודי ההנדסה שלה, נוכחה מריה לדעת כי שאיפת חייה אינה להיות מהנדסת. מה שאמר לה אביה, כי עליה להיות מורה, ניקר במוחה. אלא שמריה לא בחרה בהוראה, גם בצומת דרכים זו, אלא בתקרת הזכוכית החדשה – לימודי רפואה באוניברסיטת רומא.
כנגד כל הסיכויים, ללא עזרת המרצים ותוך עוינות רבה מצד הסגל והסטודנטים, הייתה מריה מונטסורי לאישה הראשונה אשר השלימה את לימודיה וקיבלה תואר דוקטור לרפואה מאוניברסיטת רומא בשנת 1896. לאורך שנות הלימודים התמודדה מריה על מקומה חרף הקשיים שהוערמו עליה בהצלחה יתירה ואף זכתה לפרסי הצטיינות לאורך לימודיה.
תשוקתה של מריה מונטסורי לעזור ולתרום לזולת לא דעכה אלא התעצמה לאורך שנותיה בלימודי רפואה, מה שהסליל את דרכה להתמחות בתחומי רפואת הילדים ובריאות הנפש. כך, מצאה את עצמה מריה מתעסקת באופן יום יומי עם ילדים ומסייעת להם, גופנית ונפשית כאחד.
מרפואה לפדגוגיה
במסגרת עבודתה כרופאת ילדים ופסיכיאטרית, מריה התעסקה רבות בבריאות הנפש של הילדים והגיעה למסקנות כי רבות מבעיות התפקוד של ילדים קשורות, לפחות במידת מה, לכשלים פדגוגיים אשר חוו הילדים בחינוכם. מריה עסקה רבות בנושא והחלה לבנות לעצמה גשר בין עולם הרפואה למחוזות החינוך.
בשנת 1899 הגשר הושלם עבורה, כאשר נבחרה לניהול בית ספר לילדים הסובלים מאוטיזם ומפיגור שכלי. מריה הייתה הראשונה אשר הקדישה תשומת לב אמיתית לאותם הילדים והעניקה להם את הדרוש עבורם.
מריה מונטסורי שמה דגש מיוחד על ההתפתחות האינדיבידואלית של כל תלמיד ותלמיד, אשר לא תלויה בהתפתחות חבריו. כמו כן, מריה העניקה לתלמידים עצמאות ותחושת אחריות מה שקידם אותם בחייהם.
מונטסורי לכל ילד
במרוצת עבודתה עם הילדים המאותגרים, נוכחה מונטסורי לדעת כי למעשה כל ילד יכול להפיק תועלת משיטת החינוך שלה. לפיכך, פנתה מריה ללימודי פסיכולוגיה ובשנת 1904 הוסמכה כפרופסור לאנתרופולוגיה פדגוגית. בכך שברה מריה תקרת זכוכית נוספת, בהיותה הפרופסור האישה הראשונה באיטליה.
שלוש שנים לאחר מכן, בשנת 1907, הקימה מריה בית ילדים ברומא, בו חונכו הילדים בהתאם לשיטות שפיתחה. שיטות הדוגלות בחינוך ייעודי לכל ילד לפי קצב ההתקדמות שלו, לפי המאפיינים הייחודיים לו ותוך הענקת עצמאות ואחריות לילדים.
הכרה בשיטת מונטסורי
בשנות ה-20 של המאה ה-20, החלה הכרה בינלאומית בשיטת מונטסורי. הציבור החל להיחשף לשיטה, הכיר את אביזרי מונטסורי דוגמת שעון מונטסורי והשאלה מה זה מונטסורי זכתה למענה נרחב. שיטת החינוך סחפה אחריה אחרים והוקמו אף ארגונים הדוגלים בשיטה, דוגמת "ארגון מונטסורי האמריקני".
בתמונה: צעצועי מונטסורי
בשנות המלחמה ולאחריה
עם עלייתו של מוסוליני לשלטון והחדרת הרעיונות הפאשיסטיים לאיטליה, נאלצה מונטסורי להגר לספרד שכן היא סירבה לחנך את תלמידיה לאור עקרונות הפשיזם. ממקום מושבה בספרד, המשיכה מריה מונטסורי להפיץ את ספריה ורעיונותיה, שכללה את השיטה והגתה שימוש במוצרים רבים לאור שיטת מונטסורי.
הודות לפעילותה הענפה, הוכרזה מריה מונטסורי כמועמדת לפרס נובל לשלום. מריה לא הייתה מועמדת פעם אחת לזכייה בפרס היוקרתי, אלא פעמיים. מריה לא פסקה מלשכלל את השיטה ולפתח אותה, על סמך התצפיות בילדים וההגות שלה, עד למותה בהולנד בשנת 1952, בהיותה בת 81.
לסיכום
לסיכום, מריה מונטסורי הייתה אישה, איטלקייה, עתירת פעלים וידע שניפצה תקרות זכוכית רבות. מריה פיתחה את שיטת מונטסורי, שיטה חינוכית הפועלת עד ימינו אנו.