המשך לתוכן

הכשרה וליווי גננות ומדריכי מונטסורי

לימודי חינוך מונטסורי מציעים בשורה חינוכית מרגשת: הכשרה וליווי גננות ומדריכי מונטסורי באמצעות מערכת לימודים מקיפה. הקורסים נמסרים על ידי גדולי המרצים בתחום. ההכשרה כוללת לימודי תיאוריה יסודיים לצד רכישת כלים מעשיים לשימוש בשטח. לימודי שיטת חינוך מונטסורי מתאימים לבעלי/ות תשוקה לחינוך דור העתיד באמצעות חווית למידה חדשנית המונעת מכוח מוטיבציה פנימית של החניך, סקרנות לרכישת ידע ואחריות אישית. 

עקרונות שיטת החינוך המונטסורי

שיטת חינוך מונטסורי היא גישה מבוססת חינוך פרוגרסיבי המנפצת את תקרת הזכוכית הקשיחה של הלימוד בסגנון השמרני-מסורתי. חינוך מונטסורי יוצר מרחב חינוכי חדש המעודד למידה חופשית מתוך סקרנות, התנסות עצמאית והתפתחות אישית של כל חניך בקצב אינדיבידואלי. 


אמון ביכולות הילד, חופש הבחירה וטיפוח עצמאות כבסיס להתפתחות בריאה הם עקרונות השיטה על רגל אחת. לימודי חינוך מונטסורי חושפים את הסטודנטים לממצאי המחקרים והניסויים אותם ערכה כבר לפני 100 שנים ד"ר מריה מונטסורי, ממציאת השיטה.

גן מונטסורי

הכשרת גננות לגילאי 0-3

שנותיו הראשונות של החניך כוללות קצב התפתחות מוגבר וקניית ידע וערכים ברמה היומיומית. כל התנסות מהווה בשבילו כלי להיכרות עם העולם, עם כלליו ועם מרחב הפעולה האישי שלו בתוך המרחב הכללי. רישומי הלמידה וההתנסות נחקקים במוחו בצורת תבניות חשיבה חדשות.

לימודי מונטסורי להכשרת מדריכים וגננות לגילאים הצעירים מנחים את המדריך/ה ליצירת סביבת למידה מגרה סקרנות לצורך למידה עצמאית של החניכים בהתערבות מינימלית של אנשי צוות. 

האמונה בתכונת המוח הסופג ובסקרנות הבלתי נדלית של הילד ללמידה והתנסות מהווים את הבסיס לעבודה עם חניכים בשיטה זו.

קורסי ההכשרה השונים- גילאי 0-3

במהלך ההכשרה יילמדו קורסים מקיפים להכרת התחום מכל היבטיו. בין הקורסים הנלמדים:

  • היכרות עם ארגז הכלים של הילד.
  • חשיפה לסביבת מונטסורי.
  • לימודי מנהיגות וסמכות מתוך חיבור לחניך.
  • לימודי שפה.
  • שיח רגשי ותקשורת אמפטית.
  • תנועה.
  • משחק.
  • כישורי חיים.
  • ועוד.

הכשרת גננות לגילאי 3-6

ילדים בגילאי 3 עד 6 הם עולמות מופלאים, מעבדות מחקר בזעיר אנפין ואנשים קטנים בעלי תשוקה בלתי נדלית למידע ולהתנסות מעשית. גננות ומדריכי מנטוסרי לגילאים אלו נדרשים להכשרה מקצועית על מנת לכוון את הלמידה העצמאית תוך אפשור מרחב מכבד ושמירה על ערכי חופש הביטוי והבחירה. ההכשרה המקצועית מציעה כלים פדגוגיים, רגשיים, פרקטיים ופילוסופיים ליישום השיטה המונטסורית בגן הילדים.

קורסי ההכשרה השונים - גילאי 3-6

  • מבוא לגישת החינוך המונטסורי - היכרות עם השיטה המהפכנית של מריה מונטסורי להתוויית דרך ללמידה נגישה ומאתגרת לפיתוח עצמאות דרך כלי סקרנות ומוטיבציה.
  • לימוד הקניית כישורי חיים במפגש עם הסביבה המקיפה את חייו של הילד. בקורס יילמדו דרכי הנחיה והקניית מיומנויות רגשיות-חברתיות.
  • יצירת אזור חושים בכיתת הלימוד - לפיתוח היכרות מעמיקה של הילדים עם העולם באמצעות שימוש בכל אזורי החישה.
  • למידת מתמטיקה באהבה -  פיתוח הבנה מתמטית באמצעות תרגילים מעשיים, חוויה וחיבור.
  • קריאה אינטואיטיבית - למידת קריאה בלתי אמצעית על ידי שימוש בסקרנות טבעית. שימת דגש על רכישת יכולות ביטוי גבוהות בעל פה כהכנה ללמידת ביטוי בכתב.
  • למידת שפה - לימוד באמצעות אביזרי שפה, חיבור לערך וביטחון עצמי כדרך לרכישת דרכי ביטוי מגוונות.
  • חיבור לחלק הטהור הקיים בכל ילד - הכוונת הילד למציאת אנרגיות חיוביות, טוהר וחיבור עצמי במטרה לגרום לכינון מערכות יחסים איכותיות של הילד עם עצמו ועם זולתו.
מדירכת מונטסורי עם ילד בגן מונטסורי

מטרת הקורסים

קורסים של הכשרה מונטסורית נועדו להכשרת מדריכים וגננות למימוש הפוטנציאל של כל ילד באשר הוא מתוך הבנה כי עצמאות אינה נוגדת למידה וסמכות אין פירושה בהכרח הטלת משמעת קפדנית. מדריכי מונטסורי ירכשו כלים להקניית מרחב התפתחותי גדול לכל ילד על מנת לאפשר לו לגייס חושי סקרנות טבעית ומוטיבציה ללמידה אישית מקדמת.

חוסר רצון ללמידה, כך לפי מונטסורי, הוא תוצאה של לימוד בכפייה או לימוד תחומי עניין שלא מתאימים לאופיו של הילד. 

תינוק שנולד הוא בעל סקרנות עצומה ומצוי בתהליכי למידה בלתי פוסקת. על מנת שלא לפגום ברצון הגולמי הטהור ללמידה, יש לפעול להקניית כלים ללמידה אישית הכוללת התנסות, גילוי ועצמאות.

מונטסורי - עקרונות השיטה

קיימים מספר עקרונות ליבה המהווים את היסודות של לימודי חינוך מונטסורי:

  1. כבוד לכל ילד באשר הוא.
  2. חופש הבחירה.
  3. אמונה ביכולות הילד.
  4. תכונת המוח הסופג הקיימת אצל ילדים מגיל 0-6.
  5. תקופת הרגישות כחלון זמן ביולוגי להתפתחות באמצעות גירויי חישה וקוגניציה מותאמים.
  6. סביבה מונטסורית ככלי להתפתחות והתקדמות.
  7. שימת דגש על פיתוח מוטורי חוויתי ככלי לפיתוח עצמאות בצורה אופטימלית.
  8. מחנך כמורה דרך.
  9. למידה עצמאית.
  10. שימוש באמצעי למידה מונטסוריים.

מדריך מונטסורי עם ילד

לימודי חינוך מונטסורי - רפורמה בעולם החינוך

מדריכי וגננות בשיטה המונטיסורית לוקחים חלק בשינוי המגמה השמרנית בעולם החינוך לקראת חדשנות והטמעת דרכי עבודה חדשות ביחס לחניכים. השיטה תומכת בלמידה עצמאית מודרכת מתוך כבוד ואמון בכל חניך וחוויית למידה מהנה. אם השיטה המונטסורית מרגשת אתכם ומתחברת עם השקפת העולם שלכם, עולם החינוך המונטסורי מחכה לכם להכשרת מחנכים נוספים שיובילו את דור העתיד מתוך ערכים של כבוד, אמון והערכה לפנימיות וליכולת המאפיינים כל אדם בכל גיל ובכל מצב.