המשך לתוכן

מה זה מונטסורי?

מונטסורי הינה שיטה חינוכית שקרויה על שמה של ד"ר מריה מונטסורי שהגתה את השיטה לפני כ- 100 שנים. שיטה זו מבוססת על תצפיות ומחקרים רבים שנערכו על ילדים בגיל הרך. לפי שיטת מונטסורי, יש לפתח ולטפח כל ילד באשר הוא במטרה להביא אותו לסיפוק, הצלחה ולתחושה של אושר. כל זאת באמצעות הקניית כלים שיאפשרו לו להתנהל באופן עצמאי. חלק מהכלים הללו כוללים שימוש באביזרים ורהיטים מותאמים לילד כמו למשל שידה מונטסורית, ארון בגדים ועוד.


עקרונות החינוך המונטסורי 

  • מתן כבוד לילד
  • חופש הבחירה
  • מתן עצמאות לילד ואמונה ביכולותיו
  • היכרות עם המושג "המוח הסופג"
  • היכרות עם תקופת הרגישות
  • היכרות עם הסביבה המונטסורית
  • דגש בפיתוח מוטורי
  • היכרות עם תפקיד המחנך
  • למידה עצמית
  • אביזרי למידה מותאמים

מתן כבוד לילד

השיטה המונטסורית דוגלת בהתייחסות אל הילד הצעיר כאל אינדיווידואל. כלומר, ישות שיש לה מערכת שלמה של צרכים ורצונות שיש להכיר בהם ולכבד אותם. ראוי לשים דגש על המרחב שבו הילד נמצא. שכן, הוא זה שצפוי להעניק לו את הכלים החשובים שיאפשרו לו לחיות חיים עצמאיים ומלאי משמעות. כאן למשל נכנסים פריטי ריהוט מונטסורי, כמו למשל שידה מונטסורית, ארון מונטסורי מגדל למידה ועוד.

ילד כותב
חופש הבחירה

הגישה שמה דגש על טיפוח מיומנות הבחירה של הילד. ברגע שמאפשרים לילד לבחור מגיל צעיר, הוא לומד להקשיב לרצונות והצרכים שלו. הדבר מאפשר לו לבחור מה מאתגר או מושך אותו. חופש הבחירה הינו חלק חשוב מאוד בהתפתחות של הילד החל מגיל צעיר. הדבר יכול לבוא לידי ביטוי בהצבת שידה מונטסורית שתאפשר לילד לבחור את המשחק שבו הוא רוצה לשחק באותו רגע.


מתן עצמאות לילד ואמונה ביכולותיו

לפי השיטה המונטסורית, עלינו, המבוגרים, להאמין בילד שלנו ובמסוגלות שלו לבצע פעולות שונות בעצמו. משפט מפתח שמוכר עבור כל מי שלקחו חלק בסמינר לימוד מונטסורי הוא: "עזור לי לעשות זאת בעצמי". לעיתים אנו מסייעים לילד יותר מידי מבלי לשים לב. ברגע שניתן לו עצמאות ונאמין ביכולות שלו, הוא יוכל לפתח פחות תלות בנו המבוגרים, ולפתח את העצמאות האישית שלו.

היכרות עם המושג "המוח הסופג"

מריה מונטסורי שמה דגש על תקופת הינקות שמוגדרת החל מגיל לידה ועד גיל 6. בתקופה זו נהוג לומר על המוח של הילדים כי הוא "מוח סופג". כלומר, הילדים לומדים מידע חדש ללא מאמץ, ריכוז או מודעות בכל הנוגע להליך הלמידה. הם לומדים זאת באמצעות ספיגה
מהסביבה. לכן, הדגש בשיטה המונטסורית היא ליישם את העקרונות החל מגיל לידה.
תינוק


היכרות עם תקופת הרגישות

מונטסורי הדגישה כי הילדים עוברים כל מיני שלבים התפתחותיים. היא קראה לשלבים אלו "תקופות רגישות". כלומר, בעיניה אלו חלונות זמן ביולוגיים שמצריכים גירויים שיביאו להתפתחות נכונה. התקופות הללו כוללות סקרנות ועניין רב שמגיעים מתוך דחף פנימי. כל אלו יכולות לבוא לידי ביטוי תוך סידור הסביבה באופן נכון על גבי שידה מונטסורית ופריטי ריהוט נוספים שתואמים לשיטה. זוהי רמיזה שנוגעת לעיקרון ה – 6 שיפורט בפסקה הבאה.


היכרות עם הסביבה המונטסורית

הסביבה המונטסורית צריכה לאפשר לכל ילד את חופש הפעולה שלו. כך שהוא יכול להסתדר במרחב ללא תלות באדם אחר. זו הסיבה שבגישה זו נעשה שימוש בפריטי ריהוט מונטסורי שנגישים לילד ומאפשרים לו להגיע אל הפריטים והחפצים הדרושים לו ללא עזרת מבוגר. פריטים אלו יכולים להיות למשל ארון בגדים נגיש לגילאים צעירים שמאפשר לכל ילד לבחור את הבגדים שלו טרם היציאה מהבית וכו'.


דגש בפיתוח מוטורי

בכל קורס שעוסק במידע על לימוד מונטסורי עולה לא פעם הדגש הרב על פיתוח של החושים, השרירים וביצוע עבודה מדוקדקת שנוגעת לפיתוח יכולות המוטוריקה העדינה של הילד. הדגש על דברים אלו בא לידי ביטוי במטרה לאפשר לילד להגיע לשליטה מיטבית בגוף שלו. כזו שתאפשר לו להגיע לפיתוח עצמאות בסופו של דבר.


היכרות עם תפקיד המחנך

בגישה המונטסורית לא תשמעו "המורה" או "הגננת". שכן, בגישה זו יש מדריכים. התפקיד של מדריכים אלו הוא ללוות את ההליך ההתפתחותי שהילד עובר תוך הדגמה ולא תוך "למידה". מדריכים מונטסוריים בונים לכל ילד וילדה תכנית עבודה אישית תוך לאחר שאלו ביצעו תצפיות סדורות במהלכן הם ראו את ההתנהלות של הילד עם הסביבה. הדבר יכול לבוא לידי ביטוי במהלך הוצאת ספר מתוך שידה מונטסורית וקריאתו על שטיח או במהלך משחק עם ילד נוסף ועוד.


למידה עצמית

מריה מונטסורי אמרה לא פעם את המשפט הבא: "אף אדם לא יכול לחנך אדם אחר, אלא, עליו לעשות זאת בעצמו". מדובר פה בעצם בעיקרון הלמידה העצמית. עיקרון שתומך ברצון הפנימי שקיים בכל ילד ואדם שמאפשר לדעת כי יש תכלית בעשייה שלו. כך שבכל תקופה עולה בעצם צורך תכליתי אחר לידי מימוש. קורסי לימוד מונטסורי מדגישים את העניין הזה לא פעם כי המטרה של החינוך המונטסורי היא לא להעביר לילד ידע, אלא לטפח את רצונו הטבעי ללמוד.

ילדים לומדים

 

אביזרי למידה מותאמים

השיטה המונטסורית כוללת לא פעם אביזרים שונים שמותאמים לילדים. הנה כמה מאפיינים שחשוב לדעת אודותיהם:
הם עשויים במרבית המקרים מחומרים טבעיים כמו עץ-
יש להם מרקם נעים-
הם מעוצבים בצורה אסתטית במיוחד-
האביזרים הללו מלווים את תקופות הרגישות השונות של הילד והם מותאמים למישור ההתפתחותי שלו. אביזרים אלו עשויים להיות כרטיסיות ללימוד שפה או מספרים, ערכות של חרוזים ועוד. כל אלו מונחים במרבית המקרים על שידה מונטסורית שמאפשרת לילד להגיע אליה בקלות וללא צורך בסיוע של מבוגר. כעת, כשיש לכם את כל הידע המקיף אודות שיטת חינוך זו, נותר לכם רק לראות איזה ריהוט עזרים ומשחקים מונטסורים קיימים בחנות שלנו, מה טוב לי, ולהבין מה המשמעות שעומדת מאחורי כל רהיט שכזה.